Bersama kita melangkah

Wednesday, January 28, 2009

Duhai kalian, mengertilah...^__^


My Islamic discussion group there..

Bismillah.
Assalamu’alaykum.
Lewat malam semalam, handset “kayu” milik diri ini berbunyi tanda satu message telah masuk. Sang pengirim merangkap sahabat baik meminta pendapat tentang masalah yang dihadapi oleh temannya di kampus:

“Ntahla, sy rasa jauh hati sebab sy rasa naqibah slalu terlupe kewujudan sy dalam usrah. Padahal sy yg banyak bwa sahabat2 sy join dlm usrah tu. Tp kalau ade halaqoh atau foward2 msg ni sbg peringatan, jarang naqibah buat mcm tu dekat sy berbnding dgn sahabat2 yg lain. Kadang2 kalau ada halaqah atau usrah jam’ei, sy jarang di inform. Selalu je sy dapat maklumat dr org lain n jd org paling last tau. Kebetulan ada seorang kawan ajak saya join usrah lain. Patutkah saya keluar dari usrah yang lama ni? ”

Begitulah lebih kurang mesej tersebut berbunyi. Lama mata ini tertancap pada skrin handphone. Merenung, berfikir macam mana nak bagi respond peribadi kepada sang sahabat ini. Respond sudah diberi, tapi tak taulah berkesan atau tidak. Maafkan insan yang lemah lagi dhoif ini. T___T
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Pagi tadi, satu folder daripada laptop ini digeledah. Mujur masih wujud lagi folder ini. Mungkin sedikit sebanyak dapat membantu meleraikan musykilah-musykilah yang berlaku. InshaAllah.

Jika direnung, dikaji, diamati, diteliti.

Siapakah sebenarnya yang bersalah dalam hal ini?

Sang naqibah?

Ataupun

Madu’nya?

Lalu diri ini ingin membawa musykilah ini dari akar hingga ke umbi persoalan yang berselirat di kotak fikiran kita sekarang. Diri ini pasti semua sudah sedia maklum tentang apa dia maksud usrah, tujuannya, matlamatnya dan sebagainya. Namun hari ini, saya ingin mengupas tentang punca kegagalan tarbiyyah dalam usrah dan bagaimana pendekatan tarbiyyah berkesan dalam usrah.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Apakah antara punca kegagalan tarbiyyah dalam usrah?

1) Kewujudan ahli yang sering mempertikaikan kepimpinan naqib/naqibah dan memperlekehkannya. Ini akan mewujudkan suasana buruk sangka atau mencacatkan kethiqahan seseorang pemimpin.
2) Naqib yang merasa diri serba boleh, ditambah pula sikap pandang rendah kebolehan orang lain. Stail naqib ini akan mengesani ahli usrahnya, dan seterusnya akan ada yang pro dan ada yang kontra, di sinilah bermulanya suasana tidak sihat dalam organisasi yang seterusnya menjejaskan proses tarbiah.
3) Kesibukan harian menyebabkan tidak semua dapat menghadiri usrah.
4) Sifat-sifat keperibadian yang tersendiri. Contohnya, pendiam, amat kurang memberi respon, sombong, bakhil dan sebagainya.
5) Tingkat ilmu yang tidak sama dalam satu usrah. Ia membuatkan kurang semangat berlumba-lumba atau bosan kepada yang telah faham.
6) Kewujudan ahli yang suka banyak cakap, berjenaka atau bergurau yang melampau. Ia akan mempengaruhi lingkungannya meniru perangai itu.

Mungkin itu antara punca-punca kegagalan tarbiyyah dalam usrah. Fenomena ini tidak semestinya wujud dan tidak semestinya tidak wujud dalam sesebuah usrah. Namun, diri ini yaqin, insan-insan yang menyertai usrah ini ialah insan pilihan Allah. Maka, insan pilihan Allah akan sentiasa bijak dan matang dalam menangani sesuatu masalah sesama naqib dan mad’u secara berhikmah. Am i right? inshaAllah.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Jadi bagaimana pula pendekatan tarbiyyah berkesan di dalam usrah?

1) Semua tahap kepimpinan (naqib) mesti mewujudkan suasana ahli dapat mendengar, membaca dan menyaksikan sesuatu yang Islamik. Ia dilakukan dengan mewujudkan suasana jama`iyah.
2) Naqib/naqibah menjadi qudwah mitahiyah kepada ahli (role-model).
3) Memperbaiki keaiban dan kekurangan. Tarbiah dibangunkan atas asas mengubati kelemahan dalam semua aspek. Naqib perlu mengesani kelemahan-kelemahan ahli untuk memperbaikinya.
4) Naqib/naqibah menghubungkan mad’u dengan satu matlamat yang praktik. Naqib mesti meletakkan di hadapan ahli, matlamat yang mampu dicapainya dalam masa terdekat atau boleh ditentukan, bukan matlamat yang terlalu jauh yang dia melihatnya sukar dicapai
5) Galakkan mad’u berfikir. Naqib jangan sekali-kali menjadikan mad’unya sebagai “pak turut” sahaja; yang hanya menerima maklumat dan arahan, tidak tangkas berfikir, tidak kritis dan sebagainya.


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


adik2 usrah^__^(sebahagiannya)

Tiga perkara penting bagi para naqib dan naqibah serta ahli-ahli usrahnya:

1.Keyakinan ahli usrah kepada kepimpinan.
Kepercayaan atau thiqah ahli kepada kepimpinan termasuklah naqib amat penting. Thiqah inilah yang membuatkan ahli merasakan semua arahan yang diterimanya patut ditaati dan dilaksanakan kerana ia datang dari kepimpinan yang berwibawa, layak dan berhak mengeluarkan arahan tersebut. Ia merasakan kepimpinan lebih berkelayakan daripada dirinya. Naqib mestilah membina kepercayaan ini di kalangan ahli usrahnya.

2.Membangun kepercayaan diri sendiri sebagai ahli dalam usrah.
Naqib juga mesti membina keyakinan diri setiap ahli usrah. Sebagai ahli dalam organisasi dan usrah dia mesti yakin bahawa dia berkelayakan untuk turut sama membangun organisasi.

3. Mewujudkan perasaan mahabbah dan ukuwwah dalam usrah.
Naqib/ naqibah yang baik ialah naqib/naqibah yang sentiasa “care” dengan madu’nya. Apabila bergerak dalam sesuatu pasukan da’wah, mereka akan “share” apa sahaja dengan mereka yang seangkatan dengannya dari segi ruh, perasaan, masalah dan apa-apa yang berkaitan dengan da’wah. Jadi no wonderlah jika, “sharing is caring” itu penting dalam rencah dunia da’wah. It’s crucial. No doubt!


@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Mungkin entry kali ini agak panjang, dan mungkin entum/entunna semua akan berfikir 4-5 kali untuk membacanya. Apapun, diri ini memang tidak layak untuk mengupas panjang tentang masalah ini. Namun, walaubagaimanapun hati ini berdu’a agar paling tidak pun, sedikit ilmu dapat dikongsi bersama. InshaAllah.

Pesanan peribadi kepada para naqibah, alertlah tentang kondisi mad’u entunna setiap masa kerana mereka juga insan lemah seperti kita yang dahagakan ilmu dan tarbiyyah.. Dan kepada ahli usrah, fahamilah kondisi para naqibah yang kadangkala diri mereka juga terumbang-ambing dengan masalah. Bukan lupa, tetapi mungkin terlepas pandang. Mungkin mudah mengingati yang satu tetapi agak sukar mengingati yang ramai. Apapun, husnuzzon itu penting!^___^

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Bukan mudah menjadi seorang naqibah,
Humayra'.
Baity jananty.
Muar johor.

5 comments:

unidentified said...

kakak naqibah~

bila saye dan sheri bole join naqibah akak ni?asal jumpe je xjd usrah.terlampau byk sharing,sampai terlebey caring,lalu naqibah pon xsempt nak masukkn isi heheh

kali ni aku balik,mesti dah ade silibus untuk 3hari 2mlm punye hahah

peserta--terbuka
venue--di mana2 janji bole tido
tarikh--bulan ramadhan al mubarak

you know who i am..
rindu la weh.tp tgh bz.doakan iman aku ye

Humayra' said...

haha...adik nak ke bernaqibah kan kakak yg xseberapa nie...kte pnye sharing n caring lain sikit sap...penuh unsur kedewasaan..yeke?^__^

ko la naqibah sap...slalu berdaurah n berjaulah d tokyo, msti byk 'ilmu yg boleh di cedok.^__^

rindu kamu jge!ko nk novel "tggu teduh dulu" kan sap? ak ad...nnt ak bg...sharing is caring...hoho

nk beg hijau, nk beg hijau...

shariana said...

kne bg kwn ak bce ni hehe da lme xde usrah, rndu...

doakan ak gak..insan yg lemah ini

Humayra' said...

sheri..boleh...boleh...moga 'ilmu yg tak seberapa ni bermanfaat utk semua...

kte du'a sama2 semua kuat ok~
rindunyerr kat kamu sume....
moga ukhuwwah kte abadan abada!

ahli ISRA' said...

salam ziarah,
kadangkala kita sibuk meyalahkan naqib or naqibah.
diorang xbest la
xfaham la
xcaring la
bz memanjang la
tp kite lupe tgk diri kita.
lupe tarbiyah tzatiyah
lupa amal2 fardhi
kurang berusaha sendiri
naqib or naqibah bukan 'magician'
tp mereka lah sumber inspirasi,
org kata 'quantum leap' kepada yang mahu berubah.
huhu, ni nota untuk diri sendiri.
tp naqib dan naqibah pun kene tingkatkan diri..
jgn tak prepare atau 'syiok' sendiri..
takutnya disoal nanti..

~ferdaus
Rathmines, Dublin
ibnutoha.wordpress.com